torsdag 29. januar 2009

Liv til dagene...

Nå har første praksisperiode på sykepleien begynt. Har hatt 3 dager denne uken. Etter å ha vært veldig spent på hvordan det egentlig kom til å bli å begynne i praksis, har jeg nå funnet ut at det egentlig var bedre enn forventet. Det har vært noen spennende dager og jeg har tro på at det kommer til å bli en fin periode. Jeg har fått en dyktig og god veileder, og sykehjemmt er nytt og moderne og virker veldig bra. Så foreløpig er jeg fornøyd. Det kommer nok til å bli endel utfordringer etterhvert som jeg kommer mer inn i ting, men det er da man lærer!:)


Vår oppgave blir i hovedsak stell, prosedyrer vi har lært og ikke minst observasjon av pasientens tilstand. Jeg har allerede opplevd gode stunder og samtaler med beboerne, og jeg merker hvor lite som egentlig skal til for å glede dem, og få frem et smil. Dette er virkelig flotte øyeblikk som er svært verdifulle, både for meg og for dem. Jeg håper at jeg i tiden som kommer kan være med å gjøre dagene litt lysere for pasientene. Som det så fint står i en brosjyre jeg fikk om sykehjemmet da jeg kom: "å legge liv til dagene, ikke bare dager til livet". Det er noe jeg håper på å få bidra med.

Jeg har lyst til å sitere to sitat til som stod i brosjyren: "Kraften i en foss består av mange vanndråper som jobber sammen"

Og "Du må være den forandringen du vil se i verden"!

Ingen kommentarer: