torsdag 2. juli 2009

Glimt av Gud!

Det er sommer, og naturen viser seg fra sin beste side. Det er rett og slett vakkert. I det jeg sitter og soler meg på verandaen legger jeg merke til en sommerfugl som setter seg på en av blomstene i hagen. Den ser egentlig ikke så fin ut. Men når den først åpner seg er det en skjønnhet! Kan du tenke deg noe så vakkert som en oransje mønstret sommerfugl når den åpner seg? Jeg tenker at det er et glimt av vår Gud. Skaperen av alt. Og jeg tenker at Gud jammen må ha fantasi. Jeg ser en pusekatt som så omsorgsfullt bærer kattungene sine til seg og som slikker dem rene og viser kjærlighet, mens kattungene smeiger seg inntil morgen og suger til seg melk. Det er jammen vakkert å se. Glimt av Gud! Jeg ser på min nye nevø hvor nydelig han er. For et under at et nytt menneske blir til. Så flotte vi alle er blitt skapt!
Jeg sitter og ser på alle fine blomstene som blomstrer. Jeg smaker herlige jordbær fra hagen. Jeg får se herlige smil av de gamle pasientene på jobb. Jeg ser en fin rosa kveldshimmel og en rød måne som kommer frem i nattemørket.
Alt dette viser meg noe av Gud. Det er et lite glimt av hans storhet og kjærlighet!

Jeg sang en gang en sang i et kor en gang som formidler noe av nettopp dette. Sangen heter "Glimt"
"I et glimt ser vi kjærlighetens kilde, i et glimt forstår vi hvem vi er. Vi er barn av Gud skapt til liv i Herrens hage, der vi er elsket ønsket til fellesskap med ham". Det er nettopp i små glimt vi kan se Gud, som er kjærlighetens kilde! Vi må bare snu oss rundt. Stoppe opp. Se på verden rundt oss. Se Gud i øynene på menneskene vi omgås. Se Guds godhet gjennom den varme solen, se Guds gave til oss gjennom sommerfulglen som flyr rundt oss nå i sommer. Verset på sangen "Glimt" begynner slik: "Som et glimt av Gud når vintermørket viker, som en gjenlyd av hans røst gjennom vårens milde vind. Som et vakkert verk når blomsterprakten skinner"....og slik forsetter den. Gud er ikke usynlig i dag!

En annen sang som sier noe av det samme er en som heter "I believe". "I believe for every drop of rain that falls, or flower grows. Og "Every time I hear a newborn baby cry or touch a leaf or see the sky, then I know why I believe"
Når en ser på det vakre rundt seg er det ikke vanskelig å skjønne at det må være noe stort bak det hele. Stans opp og legg merke til Guds under står det i Jobs bok! Kanskje er det noe vi alle kan bli enda flinkere til i hverdagen?!

Go sommer!

2 kommentarer:

Amalie sa...

Åse Mari! Du har mange gode tanker! Takk for flott påminnelse:) Vi har det godt altså... Gleder meg til å treffe deg masse i Bergen!!

Anonym sa...

amen!