torsdag 13. desember 2007

Quito, ferie, sol og strand!

Oops.. litt for lenge siden siste oppdatering... saan gaar det naar man har mye aa gjoere. Tiden gaar bare fortere og fortere naa foeler jeg!

Jaja.. Naa bor vi altsaa her i Quito, hovedstaden i Ecuador sammen i en grei leilighet. Quito er en stooor by. En laaang by... 6 mil?men ikke noe bred. Bor masse folk her. Rart at det finnes en slik by midt i dette fjell landskapet med hoeye fjell rundt oss...!
Siden vi kom hit, har vi jobba litt i en barnehage med rundt 25 barn som nesten alle er 4 aar. Barnehagen er litt annerledes enn jeg hadde forestilt meg paa forhaand. Vi er i et bittelite rom, et klasserom. Nesten ikke plass til oss der inne. Det er mer skole enn barnehage, og lite pedagogisk synes vi... Men der er vi altsaa. Blir ikke saa mye jobbing der... har bare en uke til. Og forrige uke hadde vi fri. Fikk plutselig vite det rett foer helga.... saan er det her i Ecuador...Det var jo for saa vidt helt greit for oss det.

Vi har gjort ganske mye de siste ukene. Ei helg drog vi paa en laang busstur mot kysten.. Da klarte jeg aa miste (ble nok frastjelt) masse penger og mobil. Naar jeg sov. Selv om jeg hadde veska mellom beina... Fatter d inte!! Kjiiiiipt! FRUSTRASJON!!!! Etter en noe kjip busstur, kom vi da til kysten. Esmeraldas! Vi besoekte ei fin strand; Atacames. Der bodde vi paa hotell... som utenfra saa ganske saa falleferdig ut. Men det er jo det indre som teller. (saa vel forresten ikke saa bra ut inne heller, men) :) Var et hus med sjarm i allefall, selv om det ikke var det fineste hotellet jeg har sett. Der var det palmer, spisesteder langs stranda med hengekoeyer og greier. Fikk oppleve en litt annerledes 1. desember enn vanlig. Koste oss i herlig vann, deilige boelger, og ikke minst spasertur der vi gikk og nynna paa "En stjerne skinner i natt". Passer liksom ikke helt sammen, men. Kult aa oppleve det! Bussturen hjem igjen til Quito gikk ikke heller helt smertefritt. Tvert imot. Vi hadde ikke faat kjoept oss billetter. Det hadde tydeligvis alle andre... Men den var ikke full med en gang, Derfor satsa vi paa at det ville vaere noen seter ledige uansett.... Vi fant oss plass... haapte at ingen skulle trenge den.. men nei. De var nok bestilt, ja. Bytta plass igjen og igjen.. til slutt maate vi innse at nei, det var nok ikke seteplass for oss stakkars jenter.... Derfor.... Etter aa ha bli leda mer og mer bak i bussen av bussmannen uten aa skjoenne hvorfor, og bussen begynte aa kjoere, maate vi innse at det var nok ikke annet aa gjoere enn aa ta seg til takke med aa sitte paa gulvet helt bakerst i bussen. Det var der bussmannen ville ha oss.... Jeg syntes det var grusomt aa tenke paa at der paa det lille trange omraadet maate vi sitte i masssse timer. Og det var jammen ikke noe god busstur. Den verste opplevelsen her i Ecuador hittil! Og med en do som sikkert var 50 grader varm, bitteliten og stinka, gjorde det ikke alt saa mye bedre.... Men slik var det naa bare. Vi holdt ut.. selv om jeg til til tider tvilte paa at jeg skulle takle det! ;)

Vi har ellers opplevd mye forskjellig og har hatt mange gode opplevelse siste dagene. Vi har besoekt Mitad del mundo - midten av verden, (Ecuator - linja)... Vi har tatt en taubane oppover i fjellene slik at vi kom hoey opp, med utsikt over Quito. Der fikk noen av oss ogsaa oppleve en liten tur paa hesteryggen. Konge! Stilig landkap rundt oss.... ekorn som sprang rundt i fjellsidene, og i tillegg kunne vi skimte hoeye fjelltopper med snoe paa i det fjerne. Slike opplevelser gir glede og energi i hverdagen!!

De siste dagene har vi g vaert paa reise.. ogsaa naa til kysten. Vi drog tiiiiidlig torsdagsmorgen. Var vel ute av huset foer kl 5 !hehe. Tok buss til Guayaquill.... en lang tur. Men vi ville videre. Reiste derfor videre til Montanita... et lite koselig sted med en fantastisk flott strand! Var et ganske annerledes sted enn vi har vaert paa foer. Montanita er kjent for sine mange surfere,..... noe vi fikk oppleve. Noen av oss proevde selv ogsaa... Noe jeg ikke gjorde, og angrer paa naa. Ellers kunne det virke som om vi var kommet til en liten "hippie-by". Fant oss et greit sted aa bo i et trehus med sjarm, og med hengekoeyer utforbi. Noe som altsaa er ganske vanlig her i landet:) Vi hadde ei flott helg paa stedet. Koste oss paa stranda i godt vann, varmt vaer, henging paa stranda, innpaaslitne selgere som aldri ville gi seg, sol, SAND over alt!!, spesielle folk og god mat!
Etter strandlivet drog turen videre til Guayaquill igjen. Der bodde vi foerst ei natt paa misjonsalliansens hus. Fint sted og veldig stort rom og kjempe digert bad. Oh yeah! Vi fikk moete endel av voluntoerene, og den kvelden vi var der var det et stort program der voluntoerene arbeida for aa samle inn penger til et prosjekt. Var endel folk som kom. Var mange ulike aktiviteter, norsk "bar" og det hele:) Kult.. Bra maate aa samle inn penger paa! Dagen etterpaa spiste vi en god frukost foer vi ble med en av misjonaerene der; Kjetil Haga paa gudstjeneste i slummen. Senere drog vi til normisjonens hus der vi traff Ingunn, ei av voluntoerene der. Koselig! Vi hadde et par netter der. Vi fikk se litt mer av byen, spise mango rett fra treet som var i hagen der:) , vaere med 2 av voluntoerene fra m.a. paa arbeid... (fotballtrenere i slummen), og vi fikk vaere med aa oppleve litt mer av arbeidet til normisjonen. Var nemlig en kveld der en gruppe kom til huset der vi bodde, og fikk ledertrening. Noe som bl annet Kjetil og Kristin hadde ansvar for. Det er nemlig starta masse cellegrupper der av nordmisjonen. Og maalet er at folk i menigheten selv skal ta over ansvaret for slike grupper. De trenger derfor endel opplaering osv. Veldig bra opplegg... Viktig at de nasjonale selv tar over st slikt arbeid!
Etter den brae helga, hadde vi nok en lang busstur foran oss. Men begynner nesten aa bli litt vant med det naa. Gikk egentlig veldig bra!!:)

Naa er vi tilbake her i Quito og leiligheten vaar, jobber i barnehagen og ellers daglige ting. Koser oss mye med mat!! For aa si det saan.. vi er et veldig mat- glad team:) Dagene gaar jammen fort selv om det egentlig ikke er saa mye stort som skjer. Igaar begynte vi aa hoere paa julemusikk for foersten gang! Tankene gaar til den gode, norske juletradisjonen og minnene. Men satser paa en bra og annerledes julefeiring ogsaa her...
Ikveld kommer Edel til oss.. helt fra Cuenca! Skal ha teamsamling. Nok for denne gang....