mandag 13. oktober 2008

LIVSELVEN

Ligger i strømmen. Flyter. Kan ikke annet enn å flyte med. Elven er blitt en del av meg. Eller jeg er blitt en del av den. Det er som om den har blitt mitt element. Tenker ikke over det, men tar det som en selvfølge at den har makt over meg. Elven. Noen ganger går strømmen fortere og bunnen kan være vond mot kroppen. Andre ganger går strømmen seint og mer behagelig. Uansett blir jeg dratt med.


Prøver å svømme inn til kanten. Vekk fra den massive strømmen. Men det er vanskelig. Det betyr stor motstand. Strømmen vil ha meg videre. Til slutt makter jeg det. Komme meg litt vekk fra den sterkeste dragningen. Nærmere elvebredden.Ta en stans. Tenke over. Stoppe opp. Bare se på. Betrakte. Tenke over det jeg er en del av. Se tilbake på den vegen elven har tatt hittil. Se meg tilbake, og ikke bare føres videre. Se på elven som fører nedover mot et ukjent mål, mot neste sving i en ny retning og med en stor fart.


Ta et tilbakeblikk. Vurdere. Reflektere. Kritisere.


Er du fanget av elven?

4 kommentarer:

Gjengedal sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Anonym sa...

Blei du nysgjerrig på kim så skreiv ein kommentar å så sletta an? D blei kje eg, for d va meg;) Du sjønne at eg kommenterte å så såg eg at eg hadde kommentert som Maria, å d konne jo kje skje;) Men her komme orginalkommentaren; Nå blei eg veldig usikker! Jubt må eg sei, jubt!

Anonym sa...

vel. vi kan også være plantet nær Guds elv som strømmer av liv i oss.

den elven vil jeg gjerne flyte i.

Catty sa...

savne et nytt innlegg her åse mari;)