torsdag 18. desember 2008




Hjem igjen....









Etter en laaaang reise som starta i går kveld 10.20 fra Bergen, og som endte opp hjemme på Hornnes 13.30, er jeg endelig hjemme. Det hele begynte med buss fra leiligheten til byen, før jeg i pøsregn og vind måtte komme meg bort til togstasjonen. Med blaute klær og våte sko, fant jeg toget som skulle gå til Oslo. Jeg hoppa på og fant vognen min. Håpet om å få sove endel på toget viste seg å være vanskelig. Ja, jeg har problemer med å sovne på ukjente steder. Natten gikk med på å høre på musikk, spise grandiosa som jeg hadde stekt hjemme tidligere den dagen, og hele tiden streve etter å finne den ideelle stillingen..., noe som jeg aldri fant. Jeg måtte til slutt gi opp håpet. Jeg klarte ikke å sove. Utrolig nok gikk turen overraskende bra. Jeg forsøkte å utnytte tiden til å se ut vinduet på den svarte vinternatten. Noen steder var det snøfauke og vind. Det var i grunnen en fin opplevelse å titte ut gjennom togvinduet i det toget nærmest lydfritt suste gjennom det vinterkledde landskapet, med månen som lyste opp nattehimmelen, og med stjernene rundt som minnet meg på hvilket fantastisk skaperverk vi har. Når jeg i tillegg hadde Rudi Myntevik's sang om "himmelen med alle stjerner, jorden universet,..." på øret, var det igrunnen ikke så verst å være litt våken likevel. Etter mange timer på toget, nærmet jeg meg Drammen, 05.30 tiden, idag tidlig. Der skulle jeg av. Lite ante jeg om at jeg der måtte vente i over to timer på neste tog til kristiansand. Heldigvis traff jeg et kjent fjes fra Krik Bergen, noe som gjorde alt mye bedre, og fikk tiden til å gå fortere. Så var det siste innspurt. Toget til det blide sørland. Jeg var tydeligvis sykt trøtt, og klarte faktisk å sove et par timer på togturen. Fantastisk! Så kom jeg da hjem til "byen" og det kjære, kjente, ventet litt på en siste buss, og tok den oppover mot Hornnes.


Vel hjemme var det bare å ta en god dusj, og krype inn under dyna på rommet mitt. Herlig! Så våkna jeg til god middag laga av papsen. Ja, det er godt å være hjemme. Med familien, god mat, varm stue og fyr i ovnen. I kveld så jeg et program om stress... noe som var veldig interressant. Skulle man bli mindre stressa, var omsorg noe å satse på. Det å gi til andre, kunne være bra. Nå i jula er det visst mange som stresser så mye. Vi får prøve å roe ned, finne "en fred inne i hjertet et sted", som Maria Arredondo synger så fint i julesangen "himmel på jord"


Nå må jeg snart komme meg i seng... skal bli herlig!!

Ha noen fine, rolige, avslappa og fredfulle dager før jul....!


2 kommentarer:

Amalie sa...

Ønsker deg en fredfull, avslappet og omsorgsfull jul, Åse Mari! Kos deg hjemme:)

Ann Therese sa...

God jul vakre du Åse Mari! Relax og nyt tiå hjemma:) Det fortjene du! Klem