onsdag 31. desember 2008

ÅRET 2008.....


Jeg sitter og leser i dagboka mi fra i fjor, 31 desember. Jeg var i jungelen, i Ecuador. Morgenen startet med en båttur på elva i seks tiden om morgenen. Vi skulle se etter "las monos", store aper som klatra i trærne. Med fine farger, speilbilder i vannet, artige lyder av fugler og dyr, og en flott soloppgang var det en fin start på dagen. Så starta vi på "tilbaketuren" senere på dagen. 10 personer, og MASSE bagasje, i en tunglastet kano nesten til vannflaten. Det å sitte i en så ustabil kano på samme elva som vi kvelden før hadde lyst etter krokodiller, var en temmelig ubehagelig opplevelse. Var faktisk ganske usikker på om det kom til å gå.... Senere på dagen hadde vi oss lunsj på en fin sandbank, der jeg brått ble kastet i vannet av en av guidene våre:) kliss våt... åsså med tøy på!;) Men det var i grunnen herlig også!







Kvelden tilbrakte vi i Coca, en liten by i nærheten av jungelen. Vi var da alle trøtte og slitne etter noen svette og varme dager i jungelen. Det nye året ble feiret i gatene, med yrende liv, musikk, stemning og påtenning av dukker. Ja, det er nemlig tradisjon i Ecuador, som et symbol på at det gamle forsvinner, og det skal komme noe nytt! Det ble altså en noe merkelig og annerledes start på det nye året, året 2008!














Nyttårsaften. Det er noe med det ordet som jeg liker. Foruten gode minner med feiringer både histen og pisten er det noe mer som rommer ordet. Det skal komme noe nytt. Det gamle året er altså snart forbi. Det er jo litt rart også. Men er det ikke egentlig litt fint? Nå kan vi igjen starte med blanke ark. Glemme det som ikke var like bra i året som har vært, og se fremover, med nytt mot, nye krefter? og med nye håp og drømmer....

Jeg vil si at året 2008 for min del har vært et godt år. Det har som så mange andre år godt ganske så fort. Folk snakker om plateåret 2008, nyhetsåret 2008, og underholdningsåret 2008. Nå vil jeg nevne noen små og litt større ting som jeg har fått oppleve gjennom året som snart er over. Og jeg kaller det bare året 2008....


Året 2008:

- bodd på indianerlandsbygda Canar

- arbeida på fødselsklinikk og sett endel nye ecuadorianere komme til verden

- vaska en nyfødt baby

- jobba på gamlehjem i Canar og fletta håret på ei over 100 år gammel indianerdame

- spist marsvin

- vært i nærheten av en vulkan som brista, og fått plutselig beskjed om å reise vekk

- hatt snøballkrig på 5000 meters høyde!

- vært på båttur med hundrevis av delfiner som plutsleig vegynte å hoppe og svømme rundt båten

- vært på ambulansetur med en skrikende indianerkvinne med fødselsrier på tåkete veger

- kjørt av vegen med buss, der sjåføren stakk av



- tatt 30 studiepoeng i tverrkulturell kommunikasjon

- feira 17. mai i Hurdal i snøvær

- tatt tog til Nord Norge med Gurid, leid bil i Bodø og kjørt Lofoten rundt

- flytta til Bergen

- begynt å studere sykepleien

- flytta inn i leilighet med Maria

- tatt 2 eksamener, og fullført første halvåret av utdanningen

- feira jul hjemme (2 år siden sist)


Det var et tilbakeblikk på året som har vært. Nå er jeg spent på det nye året. Det er godt å ikke vite hva som kommer til å komme. Det er spennende å gå inn i et nytt år. Jeg håper at verden kan bli et bedre sted å bo på. Jeg håper vi alle kan bli enda flinkere til å hjelpe de som trenger det. Jeg ønsker at det nye året kan bli et godt år, et år med mindre krig og færre ulykker. Et år med fred. Men jeg vet at antakeligvis kommer det nye året også til å inneholde mye vondt! Dessverre. På kalenderen for idag, leser jeg en fin bønn: "Jeg står på terskelen til et nytt år. Hjelp meg, Gud, i det nye året å være god, rettferdig og vis i min omgang med andre." Det er en fin bønn å ta med seg inn i året som kommer....


Godt nytt år!

3 kommentarer:

Gurid sa...

mye spennende du har opplevd i år 2008 åse mari.Koselig at du er frisk nok til å feire nyttårsaften på kleggetveit i kveld:)me snakkes:)

Catty sa...

"mimre, mimre, mimre"! bra innlegg åse mari! tenk at et år har gått så fort, å me har opplevd så mye!

Maria Therese sa...

Godt nyttår Åse Mari:)