mandag 29. oktober 2007

No entiendo!

AAhhhhh...jeg er saa irritert paa dette nettet som er saa tregt! Off. Faar ikke gjort noen ting her jo. Tida flyr, og jeg foler jeg ikke har gjort noe fornuftig paa pc´n her....Faar ikke aapna mailer naa, eller sendt mailer...skjer m d?....!!!kjiiipt. men naa skal jeg prove aa faa lagt ut en liten oppdatering her! Bilder faar jeg helelr ikke lagt ut, saa det er kjipt. Jeg er paa skolen her naa, og det er gratis internett...kanskje derfor det er saa daarlig. hehe... Jau jau....

Naa har jeg altsaa vert 3 netter hos min vertsfamilie. Det gaar taalig greit. Er jo ganske masse jeg ikke forstaar. Saa jeg maa til stadig fortelle dem "No entiendo"...som altsaa betyr jeg forstaar ikke. Ungene i familien snakker ofte fort. Jeg vil saa gjerne forstaa alt de sier, men det er jammen ikke lett aa skjonne hva en 8 aar gammel ecuadorianer prover aa fortelle meg! Igaar ble jeg spurt av en av barna om jeg kunne hjelpe til med engelsk leksa....og det hadde jeg selfolgelig lyst til..men fikk soren meg ikke hjelpt han mye. Var saa vanskelig aa forklare altsaa. Ei av jentene i huset spurte meg ogsaa om jeg kunne hjelpe ho med noen oppgaver. Heldigvis fikk jeg forklart ho, saa det var jo godt!!:)
Ja, det er nok av utfordringer, store og smaa i hverdagen...
F eks...
- hva gjor du hvis du ikke liker det du faar til aa drikke/spise i vertsfamilien?
- er det dumt aa la noe mat ligge igjen paa tallerkenen hvis jeg er mett?
- hvordan faar man varmt vann i dusjen? (Fammen min provde aa forklare meg paa forhaand, men jeg klarte det ikke uansett. Saa endte med at jeg kun ifort haandkle maate rope paa mora, og be henne ordne varmt vann til meg da jeg stod i dusjen... har tross alt hatt to kalde dusjer for mye her nede...bare fordi jeg ikke forstaar de dumme dusjene....!....... :) )
- hva gjor man hvis taxi sjaaforen ikke forstaar adressen til vertsfamilien, og man allerede har satt seg inn i taxien? (jo, da ringer man til familien og ber taxi sjaaforen forklare at han ikke vet hvor han skal sette meg av, og spor de om vegen:)

Ja, det er nok av ting som ikke bare er enkelt. Men jeg tror det er bra med utfordringer!! Og det ordner seg alltid paa en eller annen maate!!

Ja, da kan jeg fortelle litt mer om hva som har skjedd i helga:
Lordag: Maria paa teamet mitt hadde bursdag paa lordag, saa da var vi ute i byen og feira det da.. spiste god mat, og hang rundt i byen. Da jeg kom tilbake til min familie paa kvelden, gikk vi ut og spiste pizza sammen!:)
Sondag (Igaar): Var i kirka (Inglesia) med familien min. Forst gudstjeneste med masse sanger (noen har samme melodi som de vi synger i Norge:)
Etterpaa, var det felles maaltid. Alle familiene hadde med mat til seg selv. Det var ogsaa noen leker og tilslutt fotballkamp. Var med og spilte. Merka da at det er tynn luft her. Men godt aa faa svetta litt etter altfor mange dager uten noe ordentlig trening!!og mye spising.....!

Jeje...Idag har jeg altaa vert paa spraakskolen...ellers spist lunsj hos familien min. (Fisk med ris og bonner? Ganske godt faktisk!) Og saa har jeg gaat litt rundt i byen alene, for strommen hadde gaat her paa pc´ene, saa da hadde jeg ikke saa mye aa gjore mens jeg venta paa at den skulle komme tilbake. Foler meg egentlig ganske trygg her. Iallefall om dagen, men ikke vits aa gaa ute om kvelden. Ikke alene iallefall!!

Jepp jepp. Det var det for denne gang. Naa maa jeg lagre for det klikker her......da hadde iallefall jeg klikka!!!!!

1 kommentar:

Gurid sa...

hehe.huff..det er ikke bare bare med disse utfordringene!
Men, det er jo sundt med de også ja:)Blir nok bedre etterhvert!Det pleier som regel å gjøre det!fortsatt moro å lese om hvordan det står til med deg. Veldig greit med disse bloggene!:)
Klem